Boodschappen worden wederom duurder

Gepubliceerd op 23 juli 2021 om 11:53

Consumenten gaan wederom meer betalen voor hun dagelijkse boodschappen.

Het Financieele Dagblad schrijft dat producenten als Unilever en Procter & Gamble tegen enorme hoge kostenposten aan gaan lopen, deze kosten moeten ergens vandaan komen dus gaan ze die natuurlijk doorberekenen aan onze supermarkten. En de supermarkt hebben geen andere keuze op termijn, dat voorspellen de analisten. Het grote deel zal uiteindelijk de consument zijn die het moet ophoesten.

De hogere prijzen zijn te wijten aan prijsstijgingen van allerlei grondstoffen. Zo zijn granen, oliën en suiker allemaal vele male duurder dan het afgelopen jaar. Omdat het einde nadert van de lockdowns is er veel meer vraag dan afgelopen jaar. Een index van de Verenigde Naties die de voedselprijzen opvolgt, stond het in mei al 40 procent hoger dan in 2020

Palmolie was het afgelopen half jaar maar liefst 70 procent duurder, zei Unilever-ceo Alan Jope gisteren bij de presentatie van de halfjaarlijkse cijfers. Palmolie zit in vele producten, zoals pindakaas en shampoo. Ook de prijzen van verpakkings materiaal én het vervoeren van de  containers zijn gestegen.

Er zijn verschillende schakels 

Het gaat nog wel eventjes duren voordat de prijs verhogingen helemaal tot aan de consumenten gaan worden doorberekend, zegt analist Thijs Geijer, die voor ING de voedselmarkt volgt. "Er zijn verschillende schakels in de voedselindustrie tussen het moment dat een grondstof wordt verhandeld op de wereldmarkt en het moment dat een product in het schap van de consument te vinden is."

Elke schakel kijkt apart toe of er hogere kosten worden doorgestuurd en moet daar vervolgens over onderhandelen met de volgende schakel. Prijzen zijn vaak ook vastgelegd in contractenbdie zij hebben afgesloten. Alleen als contracten zijn afgelopen, dan pas mag er over worden onderhandeld. "Maar we weten haast zeker dat dit tot een flinke prijsstijging in de supermarkten gaat zorgen", zegt Geijer.

Supermarkten Jumbo en Vomar zeggen tegen de krant dat ze de hogere kosten nu al kunnen zien, maar nu nog niet van plan zijn prijsstijgingen door te voeren. Sligro, dat met name aan de horeca levert, gaat dit op korte termijn wel doen.

Minder koekjes meer groenten

Maar er zijn ook andere minder opvallende manieren om hogere kosten aan te kunnen. Producenten kunnen veel goedkopere ingrediënten gaan gebruiken of minder in een verpakking stoppen. "Dat is natuurlijk wel erg lastig bij bijvoorbeeld een anderhalve liter fles frisdrank," zegt Geijer, "maar voor andere producten, zoals koek en snoep bijvoorbeeld, kun je aapassen hoeveel stuks dat er in een verpakking zit."

Ook is het volgens de analist is het zo dat hogere kosten voor het ene product worden afgestemd op het andere product. "Een normale supermarkt heeft zo'n 20.000 artikelen in het schap staan, zo kan je het uitsmeren over de gehele oppervlakte en hoeft het niet alleen bij bepaalde producten tot een stijging te komen."

Producten die consumenten het minst vaak kopen, en waarvan ze dus minder een prijs in gedachten hebben, komen daarbij in het zicht. Bij veel gekochte spullen zoals brood, eieren, melk en bananen kijken de supermarkten veel bij elkaar af. Daar willen ze niet de duurste zijn en consumenten zijn zich bij deze producten beter bewust van de prijs, zegt de analist.

Deze informatie is afkomstig van de NOS


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.