Aantal gevaccineerde jongeren zeer laag: 'Haal ze over via Instagram en TikTok etc'

Gepubliceerd op 21 juli 2021 om 10:00

Zes maanden na het starten van de vaccinatiecampagne zijn er zo'n negentien miljoen prikken gezet.

Maar bij de jongeren tussen de 12 en 17 jaar is nog heel wat sturing nodig. De middelbare scholen openen weer over vijf weken hun deuren en niet eens een derde van de jongere heeft de eerste prik gehaald, dat is zorgelijk zegt jeugdarts Martijn Spoelstra. Hoe krijgen we vat op scholieren zodat ze overtuigd gaan worden een vaccinatie te halen?

Over ongeveer vijf weken gaan de scholen weer jongeren ontvangen, Volgens jeugdarts Martijn Spoelstra is het niet te voorkomen dat er opnieuw lokale uitbraken zullen plaats vinden op scholen. "We zijn gewoonweg nog niet klaar met vaccineren", dat is wat hij vertelt aan EditieNL. "Besmettingen hoeven niet gevaarlijk te zijn voor de jongeren, al moeten we natuurlijk rekening houden met de gevaren en kans op long covid."

Instagram, Tiktok, YouTube en andere Social media

Om de vaccinatiebereidheid onder deze jonge groep op te schroeven, is er een andere tactiek nodig volgens Spoelstra "we moeten inzetten op een andere benadering. "Het zou slim zijn als de overheid een campagne opzet die gericht is op alleen de jongeren, dat zou kunnen via Instagram, TikTok, Snapchat of andere Sociale media om dit onder de aandacht te brengen. Dat is de plek waar je moet zijn om ze aan te sporen, niet achter de televisie of met hun neus in de krant, dat is verleden tijd".

Vaccinaties 12- t/m 17-jarigen

Jongeren tussen de 12 en 17 jaar kunnen sinds 2 juli een afspraak maken voor een coronavaccinatie. Afgelopen zondag was laatste groep – geboren in 2009 – uitgenodigd om een afspraak in te plannen. Daarmee hebben nu alle Nederlanders vanaf 12 jaar de mogelijkheid gekregen om een vaccin te halen. Tot nu toe heeft 32 procent van de jeugd zijn of haar eerste vaccinatie gehad.

Benaderd door huisarts

Jongeren worden meestal aangesproken via huisartsen of hun ouders. Maar meestal gaan ze niet zo snel naar de huisarts voor één vraag maar naar hun ouders", legt ze uit. Daarbij zorgt het gesprek via de ouders vaak voor een uitgesproken mening, terwijl we de jongeren juist zelf een keuze willen laten maken zonder de mening van hun ouders.

Ze vinden dat de strategie van de vaccinatiecampagne te veel word ingezet op de traditionele media zoals de tv en de krant. Dat werkt niet "Ze kunnen zich namelijk veel beter gaan richten op bijvoorbeeld samenwerken met jonge artsen die ook online te vinden zijn." Op deze manier kunnen jongeren veel gemakkelijker hun zorgen uiten en de vragen stellen die voor hun belangrijk zijn.

Wat de Rijksoverheid echt niet moet doen is blijven focussen op influencers die laten weten dat ze gevaccineerd worden of zijn, vinden ze "Het is namelijk zo dat je ze niet mag beïnvloeden, maar je moet informatie binnen laten komen op hun manier. Daarom is jonge artsen inzetten en de jongeren aan laten sturen een veel beter idee, als je het mij vraagt."

 


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.