Co2 budget voor huishoudens in Nederland, minder vliegen meer vlees

Gepubliceerd op 24 juni 2021 om 10:41

Nederlanders willen een eigen CO2-handelsysteem

Nederlanders staan vrij positief tegenover een persoonlijk emissiehandelssysteem om de uitstoot van CO2 de kop in te drukken. Met zo’n (nu nog een sprookje) systeem zou elke Nederlands gezin een CO2-budget gaan krijgen, waar je het aan besteed mag zelf worden gekozen, vliegreizen, autorijden, vleesconsumptie en energieverbruik in huis je bepaald het zelf. Maar wie tekort komt, moet budget bijkopen, en wie zuinig is en bespaard, kan eraan verdienen.

Voorwaarde voor dit idee is dat ook het bedrijfsleven meer moet gaat dokken voor de uitstoot van kooldioxide, dat is gebleken uit een of ander onderzoek door TNO onder een groep Nederlanders die een goed gevulde portemonnee hebben. ‘Tijdens een eerder onderzoek hebben we waargenomen dat de klimaatdoelen simpeler en met veel minder geld te te behalen zijn, dit kan alleen pas als burgers bewuster omgaan met het verbruiken van energie’, zegt Ruud van den Brink van TNO. ‘Een zogenaamd handelssysteem kan volgens hem hierbij een oplossing zijn. We weten in ieder geval dat het niet eerder onderzocht of hiervoor steun is.’

Volgens TNO blijkt de steun er te zijn, een voorwaarde is dat Nederlanders maar weten dat de kosten eerlijk worden verdeeld. Tussen meer en minder kapitaalkrachtige mensen, maar eigenlijk vooral tussen de gewone Nederlander en het bedrijfsleven. Dan kan ongeveer tweederde van de bevolking er ja tegen zeggen, zij zijn dan voorstander. ‘De gedachte heerst dat het nu vooral de burger zou zijn die meer zou moeten betalen voor de energietransitie, en dat er bij het bedrijfsleven geen vuiltje aan de lucht is ’, zegt onderzoeker energietransitie Joost Gerdes.

Een handelssysteem zonder "extra belasting" voor bedrijven en industrie kan daarom gelukkig nog niet op een meerderheid rekenen. ‘Burgers willen een eerlijk systeem, dat is voor hen het belangrijkse. Dan zijn ze  bereid mee te doen’, zegt Gerdes. Met dit systeem krijgen huishoudens jaarlijks een hoeveelheid gratis budget/rechten voor de belangrijkste componenten: stroom in huis, vervoer (auto en vliegen) en eten zoals vlees. Zij mogen zelf bepalen hoe ze die besteden. Wie zich CO2-zuinig onderhoud, houdt budget/rechten over die verkocht kunnen worden aan een ander. Wie dus vaker in het vliegtuig wil stappen, moet waarschijnlijk bijkopen. Of er voor kiezen minder vlees te eten. ‘Een van de voordelen is dat je anderen niet terecht hoeft te wijzen’, aldus Gerdes. ‘Iedereen krijgt in "principe" even veel rechten en kan zelf bepalen waaraan die worden besteed.’

Leefstijlverandering, dat is wennen

De onderzoekers van het TNO zijn er vanuit gegaan dat in 2030 het doel van het Klimaatakkoord behaald gaat worden en dat daar dan ook 49 procent CO2-reductie is bewerkstelligd. Het resterende koolstofbudget wordt dan verdeeld over alle gezinnen. Het CO2 budget word ieder volgend jaar iets kleiner, tot het land in 2050 klimaatneutraal is.

‘Leefstijlverandering gaat een belangrijke bijdrage leveren een het terugdringen van de CO2-uitstoot’, zegt Gerdes. ‘Maar tot nu toe wordt vooral uitgegaan van de vrijwilligheid van de Nederlander. Ons fictieve systeem gaat uit van een verplichting en we hebben gekeken of burgers dit fictieve systeem konden waarderen.’

Dat er haken en ogen aan het idee zitten, realiseren de eonderzoekers zich. Zo is het vermoedelijk een zeer complex systeem in uitvoering. Ook worden Nederlanders  met minder geld, waar bij hun (huur)woning slecht geïsoleerd is waarschijnlijk harder getroffen en worden wederom de dupe, omdat zij een groot deel van hun budget kwijt zijn aan het warm stoken van hun woning, ze hebben gewoonweg de mogelijkheid niet om hun huis te verbeteren. Ook mensen die werk afhankelijk zijn van hun vervoer zoals de auto moeten mogelijk meer betalen. ‘de gene die meegedaan hebben aan het onderzoek, hebben dit ook geregeld aangemerkt als tekortkoming. Hiermee zou dus rekening gehouden moeten worden.’

Volgens de onderzoekers ligt het aan de  politici om te bepalen of er een handelssysteem er gaat komen. Een andere optie is volgen is om juist naar de aanbodzijde te kijken en daar een CO2-budget op te leggen, bijvoorbeeld voor de hoeveelheid fossiele brandstof die jaarlijks verkocht mag gaan worden.

Het lijkt positief maar echt enthousiast over een koolstofbudget voor burgers is niet iedereen blij mee. Dat we het klimaat maar op de bon moeten doen, gaat niet werken, zei hoogleraar duurzaam ondernemen Jan Jonker, die vorig jaar vertrokken bij de Radboud Universiteit, hij zei eerder in de Volkskrant. ‘Ik zie een enorm uitvoeringsprobleem. Komt er een CO2-politie die dan gaat kijken of ik al over mijn budget ben en krijg ik dan een boete of zo? Een sympathiek idee, maar totaal onuitvoerbaar.’

Wij van Independent-News vinden het gewoonweg een dom idee!!!


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.